Samsung Skola nākotnei eksperti apkopojuši 5 ieteikumus, kā uzturēt tīru un sakārtotu savu digitālo dokumentu uzglabāšanas vidi

Attālināta mācīšanās patlaban ir ikdiena lielai daļai Latvijas jauniešu. Mācību process kļuvis digitāls, tādēļ datorā, planšetēs, viedtālrunī uzkrājas neskaitāmi faili ar mājasdarbiem, prezentācijām, pierakstiem vai pārbaudes darbiem, kas var radīt haosu un nespēju orientēties savā digitālo materiālu klāstā. Ja nav skaidra struktūra un nenotiek regulāra digitālās ierīces attīrīšana no nevajadzīgā, tas neizbēgami radīs sarežģījumus.

Database or archive concept. Data storage. Laptop and file cabinet with ring binders. 3d

1. Svarīgākais uzdevums – strukturē failus mapēs.

Apdomā, kur datorā vai planšetē parasti saglabā savus rakstu darbus, e-grāmatas, video, attēlus un citus failus? Viena no biežāk pieļautajām failu organizēšanas kļūdām ir saglabāt failu uz darbvirsmas ar nejaušu, nepārdomātu nosaukumu. Tāpēc vienmēr vērts sākt ar mapju struktūru, jo tad iespējams uzbūvēt sev saprotamu sistēmu. Mapes palīdz loģiski strukturēt un grupēt failus.

Skolēniem, iespējams, ērtākais veids ir veidot atsevišķu mapi katram mācību priekšmetam. Katrai mapei var izveidot apakšmapes, kur tiks ievietoti visatbilstošākie faili.  Mācību materiālus, mājasdarbus, pārbaudes darbus un citus ar mācību procesu saistītos failus attiecīgi var kārtot atbilstošajās mācību priekšmetu mapēs un apakšmapēs. Mapju sistēmu vērts veidot sev ērtu un saprotamu, iespējams, ērtāk ir kārtot failus apakšmapēs pēc to kategorijas – attēli, dokumenti, mūzika, video u.c. Der atcerēties, ka dators automātiski saglabās failus noteiktā vietā, ja nenorādīsi, kur to darīt.

2. Izvēlies vienkārši saprotamus failu un mapju nosaukumus.

Mapēm un failiem jābūt viegli un ātri atrodamiem, tāpēc svarīgi ir pārdomāt to nosaukumus. Tiem jābūt pašsaprotamiem, loģiskiem, pēc iespējas kodolīgākiem un detalizētākiem. Nosaukumā ieteicams iekļaut datumu un atslēgvārdus, turpretim nevajadzētu izmantot saīsinājumus un tādus nosaukumus, kā piemēram, galīgais melnraksts vai īstā versija.

3. Atbrīvojies no nevajadzīgiem failiem jeb veic regulāro higiēnu.

Ieteicams regulāri no savām digitālajām ierīcēm izdzēst failus, kuri vairs nav vajadzīgi, jo tas atbrīvos vietu jauniem datiem. Atbrīvošanās no liekā var uzlabot arī datora, planšetes vai viedtālruņa veiktspēju. Vēlams atinstalēt arī tās lietojumprogrammas, kuras vairs netiek lietotas. Tāpat vērts ik pa laikam dzēst tīmekļa pārlūkprogrammās sīkfailus, kešatmiņu un interneta vietņu apmeklējumu vēsturi.

4. Izmanto mākoņkrātuves.

Labākais veids, kā atbrīvot vietu datorā vai viedierīcē, bet paturēt failus, ir bezmaksas mākoņkrātuves, piemēram, OneDrive, Google disks vai Samsung Cloud. Savukārt, ja bieži failus izmanto no vairākām ierīcēm, piemēram, datora, planšetdatora un telefona, mākoņkrātuves ietaupīs laiku, ko izmantosi vairākkārtīgai failu pārsūtīšanai. Tas palīdzēs arī saglabāt failus drošībā, ja ierīcei rodas kādas tehniskas ķibeles.

5. Lieto meklēšanas funkciju un saīsnes.

Izmanto meklēšanas funkciju, lai ietaupītu savu laiku. Tā būs noderīga arī tad, ja neatceries, kā nosaukts fails. Atliek vien meklētājā ievadīt atslēgvārdu, un sistēma piedāvās failus, kuru nosaukumā vai saturā ir meklētais vārds. Šis ir viens no iemesliem, kādēļ tik svarīgi pārdomāt failu un mapju nosaukumus. Jāatzīmē, ka meklēšanas iespēja ir pieejama arī vairumā viedtālruņu un planšetdatoru. Arī īsceļu izmantošana palīdz ātri un ērti piekļūt vajadzīgajiem failiem. Izveidot saīsni ir pavisam vienkārši – ar labo peles taustiņu noklikšķini uz faila un izvēlies – izveidot saīsni.

Samsung Skola nākotnei iniciatīvas vadītāja Baltijā Egle Tamelīte uzsver: “Pavisam nesen, dodoties uz skolu, somai bija jābūt sakārtotai, skolotāji savāca pierakstu burtnīcas, lai pārbaudītu uzdevumus, tādēļ ne viens vien skolēns centās veidot savus pierakstus kārtīgi. Tagad esam nonākuši dzīves posmā, kad skolas somu un vismaz daļu pierakstu burtnīcu aizstāj dators vai planšete, kurā kārtību neviens neuzrauga. Tieši tāpēc ir svarīgi prast rīkoties ar failiem, strukturēt dokumentus, veidot savu sistēmu, kurā spēj orientēties un kas palīdz mācīties, nevis traucē vai rada haosu.’’

Jāatgādina, ka “Skolēna digitālais IQ” programmas ietvaros www.skolanakotnei.lv ir pieejami mācību materiāli un padomi uzvedībai tiešsaistē, kas noderēs gan vecākiem, gan skolotājiem un skolēniem.