Digitālā uzņēmējdarbība jauniešiem paver iespēju konkurēt pasaules tirgū

Jau vairākus gadus Ventspils skolas aktīvi un ar labiem panākumiem iesaistījušās skolēnu mācību uzņēmumu programmā. Jauniešu komandas ar skolotāja-konsultanta palīdzību apgūst uzņēmējdarbības prasmes, domājot biznesa idejas, plānojot, ražojot un tirgojot dažādas preces.

Skolēni gatavo rotaļlietas, interjera priekšmetus, kosmētiku, rotas, apsveikuma kartiņas un vēl dažādas citas oriģinālas un interesantas preces. Tomēr informācijas un komunikācijas tehnoloģiju jomā līdz šim skolēnu uzņēmumi nebija sevi parādījuši.

Ar Ventspils pašvaldības finansiālu atbalstu šajā mācību gadā tika īstenots apmācību cikls skolēniem uzņēmējdarbībā. Tā laikā jaunieši apguva gan teorētiskās zināšanas, gan tūdaļ tās pielietoja praksē. Apmācību īpašais akcents bija informācijas un komunikācijas tehnoloģiju izmantošana biznesa idejas īstenošanā. Kopā ar apmācību vadītāju un mentoru Ņikitu Kazakeviču skolēni veidoja komandas, analizējot savas personiskās īpašības un spējas darboties komandā. Jau komandās tika domātas biznesa idejas un izvēlētas pašiem jauniešiem saistošākās. Izveidojot pirmos prototipus, jaunieši guva pirmos iespaidus, kā gatavais produkts varētu izskatīties un strādāt. Savukārt biznesa modeļa izstrāde ļāva topošajiem uzņēmējiem saprast, kādā veidā viņi spēs pelnīt ar savu produktu. Izmantojot gan prototipus, gan savas pārliecināšanas spējas, vienā no nodarbībām jaunieši devās ielās, lai noskaidrotu potenciālo klientu viedokli un pārbaudītu, vai biznesa ideju ir vērts tālāk attīstīt. Cikla noslēdzošajā posmā jaunieši gatavoja prezentācijas un trenējās produktu prototipu demonstrēšanā.

Biznesa ideju prezentācijas un prototipu demonstrācijas tika organizēts kā publisks noslēguma pasākums 20.martā Ventspils Jaunrades namā. Finālā piedalījās 8 komandas:

  • Jumpin – ceļotāju kopienas mobilā aplikācija – līdzbraucēju meklēšanai vai transporta meklēšanai
  • Dolphin Tory – digitālā spēle sīkās motorikas attīstīšanai bērniem
  • Sūti uz mājām – preču pasūtīšana tiešsaistē no dažādiem veikaliem un izvēlēto preču piegāde
  • TuDú – mobilā aplikācija darbu un uzdevumu plānošanai
  • Eko paliktnīši – krūzīšu paliktnīšu ražošana ar dizainu dekupāžas tehnikā. Mājaslapā paliktnīšus var pasūtīt un izvēlēties dizainu.
  • Worky – mobilā plikācija īstermiņa darbu veicēju un devēju meklēšanai
  • Parabox – mobilā aplikācija dāvanu komplektu pasūtīšanai
  • Usport – mobilā aplikācija veselības stāvokļa monitoringam un treniņu programmas izveidei

Jauniešu veikumu vērtēja kompetenta žūrijā, kurā darbojās Elita Baklāne-Ansberga (Ventspils pilsētas domes Ekonomikas nodaļas vadītāja), Raitis Roze (Ventspils Digitālā centra direktora vietnieks), Liene Kataševska (LIAA Ventspils biznesa inkubatora vecākā projektu vadītāja), Emīls Anškens (Ventspils Jauniešu domes valdes loceklis) un Agris Traškovs (Vecākais lietotņu izstrādes analītiķis tehnoloģiju uzņēmumā Accenture Latvia). Un kā 2 labākās biznesa idejas, piešķirot abām 1. vietu un balvas, tika noteiktas spēle “Dolphin Tory” (Ventspils Valsts 1.ģimnāzijas komanda) un mobilā aplikācija “Worky” (Ventspils 2. vidusskolas komanda). Veicināšanas balvu ieguva Ventspils 4.vidusskolas komanda ar pakalpojumu “Sūti uz mājām”.

Uzņēmējdarbības apmācību ciklā sākumā norisinājās ievadapmācības, kuru laikā vairāk nekā 80 skolēni uzzināja par to, kas ir jaunuzņēmumi jeb ‘startup’ firmas un izmēģināja dažādas metodes biznesa ideju radīšanā. Savukārt tālākajā apmācību ciklā izvēlējās piedalīties paši motivētākie un tie bija 50 skolēni no visām Ventspils vidusskolām, no 2. pamatskolas, kā arī no Jaunrades nama un Digitālais centra pulciņiem. Arī apmācību norises vieta katru reizi tika mainīta, dodot iespēju skolēniem paviesoties citās skolās.

Lai arī šis apmācību cikls ir noslēdzies, tad iesāktais ceļš skolēniem digitālās uzņēmējdarbības virzienā tikai sākas. Nākamajā mācību gadā būs iespēja dibināt IKT jomas mācību uzņēmumus Junior Achievement Latvija programmā. Tāpat skolēniem būs iespēja piedalīties starptautiskā projektā un kopā ar igauņu, zviedru un somu vienaudžiem attīstīt biznesa idejas IKT jomā. Projektā “Digi Youth” jaunieši 3 semestru laikā kopā ar skolotājiem-konsultantiem un mentoriem no biznesa vides radīs biznesa ideju, izstrādās produkta prototipus, kā arī mācīsies pārdot. Jāatzīmē, ka pie katras idejas komandā strādās jaunieši no dažādām valstīm, līdz ar to tas būs papildus izaicinājums jauniešiem un vienlaikus iespēja sasniegt starptautiskā līmenī atzīstamus rezultātus. Projektā pirmais cikls sāksies jau š.g. rudenī, bet otrais cikls 2019. gada rudenī. Kopā no Ventspils plānoti 50 dalībnieki.

Paldies Ventspils izglītības iestādēm un pedagogiem par atsaucību un skolēnu motivēšanu iesaistīties! Paldies Ventspils Digitālajam centram par atbalstu!